Reflecta X2 Scan

Fotografie » TechTalk » Film | Reviews » Accessoires » Reflecta X2 Scan

Als je een paar negatieven of dia's wilt inscannen dan is deze minimalistische scanner een mogelijkheid. De reflecta Scan is niet meer dan een fototoestelleke in een dooske, maar soms heb je niet meer nodig.

In kan je garanderen dat je heelwat plezier zal beleven in het inscannen van oude foto's, veel meer dan in het nemen van nieuwe foto's!

Als je nog oude negatieven, foto's of dia's liggen hebt, dan is nu de tijd aangekomen om die in te scannen. Dia's en vooral negatieven verliezen hun scherpte en contrast in de loop der jaren: na 25 jaar begint het effekt zichtbaar te worden (minder of meer, naargelang de kwaliteit van de ontwikkeling en de manier van bewaren). Zwart-wit stroken hebben minder te lijden en behouden hun kwaliteit gedurende minstens 50 jaar.

De Reflecta X2 Scan is een basisscanner geschikt voor filmstrips (negatief en positief) en ingeraamde dia's in het formaat 135. Met wat knipwerk aan de houder kan je ook 126-negatieven scannen. De scanner wordt geleverd met de nodige drivers en een eenvoudig fotobewerkingsprogramma met acquire-funktie. Het apparaat wordt op de USB poort aangesloten en krijgt zijn voeding van de computer zelf. In twee minuten is je systeem paraat (eerst drivers installeren, en dan pas aansluiten!)

De gebruikte scannermodule is een beeldscanner in plaats van een lijnscanner zoals bij de meeste toestellen. Dit wilt zeggen dat het beeld in één keer gelezen wordt (met een soort fototoestel) en niet zoals bij een fax. Dit toestel heeft dus geen motor nodig om de film aan te drijven: de film wordt manueel gepositioneerd en er wordt een “foto” van de foto genomen. Het scannen gebeurt ook sneller omdat er kan volstaan worden met één enkele doorgang. Lijnscanners voeren meestal 2 doorgangen uit, de eerste dient om een preview te bekomen en de helderheid in te stellen (lijnscanners kunnen de zeer hoge densiteitsverschillen van diafilm niet in één doorgang verwerken).

Pluspunten

Afbeeldingen rechts: (126-negatief van 1972, evenwichtig belicht)
  1. Foto genomen met een digitale reflex en een specifieke macrolens, negatiefbeeld omkeren en auto levels uitvoeren.
  2. Foto met de filmscanner, onbewerkt.

Minpunten

Eerste twee afbeeldingen:
Je ziet duidelijk dat de scanner moeite heeft met het (grotere) 126-formaat ten opzichte van het standaard 135-formaat, maar de software is beter in staat de orange mask te verwijderen. De conversie naar JPEG produceert artefakten en zelfs opslaan in TIFF is geen garantie voor een perfecte scan: er zit sensorruis in het TIFF-beeld.

Bij een professionele scanner moet je de gevoelige laag (de ruwe laag) van de strook naar de sensor richten om de maximale scherpte te bekomen. Bij de Reflecta maakt dit niets uit vanwege de beperkte optische resolutie.

De beeldkwaliteit is aanvaardbaar, negatieven worden correct verwerkt en de oorspronkelijke kleuren komen mooi tot hun recht, je ziet zelfs de typische verschillen tussen Kodak en Agfa-film (ah! waar is de tijd dat Agfa nog iets betekende, zowel voor de aandeelhouders als de fotografen). In dat opzichte is de scanner beter dan het inscannen met je fototoestel en dan op de computer omzetten: heelwat sneller, en geen extra stappen achteraf. Ik heb duizenden negatieven ingescand in een paar uur. Al mijn jeugdherinneringen kwamen terug naar boven.

Bij onderbelichte of vervaagde negatieven (negatiefbeeld niet genoeg zichtbaar) heeft het toestel duidelijk last van "banding" wegens de beperkte bitdiepte bij het scannen (klein dynamisch bereik). Met overbelichte negatieven (origineel te donker) heeft de scanner ook moeite met zijn beperkte Dmax van 3.0. Dat belooft bij het scannen van dia's!

Laatste twee afbeeldingen rechts:
(135-negatief uit 1975 in zeer slechte staat, afbeelding nauwelijks zichtbaar op de strook)
  1. Inscannen met reflextoestel, omkeren en auto-levels. Photoshop heeft moeite om de juiste kleuren te vinden.
  2. Inscannen met de Reflecta zonder bewerking. De foto bevat sensorruis.

Voor het inscannen van slechts een paar filmstrookjes is een fototoestel met macro-funktie en extra houder (zelf te maken) een goedkopere oplossing: met het fototoestel kan je ook nog normale foto's nemen. Bij negatieven zal je wel het beeld moeten omkeren en de mask verwijderen (meer info over het inscannen van (negatief) films)

Wens je iets meer dan deze minimalistische scanner, dan is een flatbedscanner met filmscan-mogelijkheid een betere keuze. Een optische resolutie van minstens 2400 * 2400 pixels is aangeraden en de ICE-technologie is een pluspunt (opsporen en verwijderen van krasjes en andere sporen door middel van een tweede scan onder infra-rood licht). Deze scanner kan je ook gebruiken om foto's, kranteknipsels, documenten en ander materiaal in te scannen.

Wens je het maximum, dan is een speciale filmscanner een optie. Deze toestellen zijn speciaal gemaakt voor het scannen van filmstroken of gemonteerde dia's. De toestellen hebben een groot dynamisch bereik (hoge Dmax en lage Dmin) zodat alle details van dia's ingescand kunnen worden, zowel in de highlights als in de donkere delen van het beeld. Sommige toestellen hebben een dia-carrossel, maar deze mogelijkheid is enkel van nut voor bedrijven die duizenden dia's moeten inscannen.

Paginas die volgens Google je zouden kunnen interesseren

-