De digitale fotografie gids

Fotografie » TechTalk » Reviews » Accessoires » Boekbespreking

De digitale fotografie gids legt meer de nadruk op het creatieve, minder op de techniek.

Techniek komt weinig aan bod in dit boek (en als een technisch onderwerp behandeld wordt, is het verkeerd zoals de bijdrage over ruis). De onderwerpen zijn: belichting, licht, compositie en digitale fotobewerking.

Ruis ontstaat niet door electrische interferentie, het is een natuurlijk fenomeen dat verder in detail besproken wordt op de pagina over ruis. De conclusie is juist “daaom produceren kleinere sensoren met meer pixels vaak meer ruis dan grotere sensoren”, maar de oorzaak is verkeerd. Het is niet omdat de pixels verder uit elkaar liggen dat ze minder ruis produceren! Zo zie je dat de schrijver (nochtans een bekende fotograaf) niets van techniek afweet. De gulden snede wordt aangegeven als φ (phi) niet als π (pi), dit is echter een probleem bij het drukken.

Er is weinig aandacht voor de specifieke eigenschappen van de digitale fotografie (het enige dat aan bod komt is de fotobewerking, maar dat was ook mogelijk met ingescande negatieven en dia's). Het is alsof een fototoestel geen PASM knop zou hebben, geen scherpstelling, geen batterij. Er wordt verondersteld dat de lezer alles afweet van zijn fototoestel.

Licht balanceren met de flitser komt bijvoorbeeld niet aan bod, terwijl dit eigenlijk een must is als men het over belichting heeft. Met het licht balanceren bedoel ik dat er juist genog geflits wordt om bijvoorbeeld het gezicht van een model uit de schaduw te halen zonder dat men kan zien dat er geflitst wordt.

Het Zone systeem wordt behandelt in één enkele pagina, terwijl het onderwerp aan bod had kunnen komen in verschillende hoofdstukken over belichting. Het systeem dat Ansel Adams en Fred Archer ontworpen hebben is niet verouderd nu dat er digitale fototoestellen zijn, het systeem moet gewoon aangepast worden aan de kenmerken van de digitale sensoren (andere gevoeligheidscurve dan film) en de extra mogelijkheden zoals de histogram.

Het boek is zeer helder opgesteld met voorbeeldfoto's die meer zijn dan bladvulling. Bij ieder hoofdstuk is er een checklist van dingen die je zou moeten uitproberen. Ook worden er twee voorbeeldfoto's besproken. Het boek is gebaseerd op cursussen die de auteur gegeven heeft, daarom heeft het boek zo'n losse struktuur waarbij bepaalde onderwerpen totaal niet aan bod komen. De bedoeling van het boek is niet het leren fotograferen, maar om van een alledaags beeld een uitzonderlijke foto te maken. Het is dan ook geen "digitale fotografie gids", eerder een "tips voor gevorderden om nog betere foto's te maken".

Dit boek heeft mij op technisch vlak zeer weinig bijgebracht —dat is ook niet de bedoeling van het boek—, maar heeft mij bepaalde dingen laten inzien. Dingen die ik natuurlijk en onbewust toepas in mijn fotografie, maar die hier een extra uitleg krijgen.

Boekbespreking

Paginas die volgens Google je zouden kunnen interesseren

-